joelle-lilongwe.reismee.nl

21-10-2018 t/m 28-11-2018

Hee allemaal,

Wat leuk dat jullie weer meelezen! Inmiddels zijn we weer vier weken verder sinds mijn vorige blog en heb ik hier weer van alles en nog wat meegemaakt. Maar voor ik begin wil ik iedereen die kleding gedoneerd heeft hartelijk bedanken! Dit werd echt gewaardeerd op het project. We hebben er heel wat kindjes blij mee kunnen maken.

Om maar te beginnen bij waar ik gebleven was: het Sand festival. De nacht voor het festival werd ik ziek en had ik bijna 40 graden koorts. Na overleg met mijn coördinator hebben we de volgende ochtend besloten naar het ziekenhuis te gaan. Daar werd mijn bloed afgenomen en bleek ik een bacteriële infectie te hebben. Ik moest de drie daaropvolgende dagen terug blijven komen voor medicatie door hetinfuus maar vond het prettig dat ik ‘s nachts in ieder geval wel naar huis mocht. Na een paar dagen voelde ik me gelukkig weer helemaal beter.

Een aantal dagen later, en een dag eerder dan gepland, kwam mijn moeder aan in Lilongwe. Ondanks dat het maar een korte periode was hebben we er samen onwijs van genoten. Het was tof om haar te laten zien hoe ik het hier nu al meer dan twee maanden uithoud en om haar een dagje mee te laten draaien op het project.

Op zaterdag hebben we mijn verjaardag gevierd bij het Tumaini festival. Dit was een festival in het vluchtelingenkamp in Dowa, ongeveer een half uurtje rijden vanaf Lilongwe. We hebben genoten van de diverse soorten Afrikaanse muziek, dans en marktkraampjes. Het was gaaf om naar een festival te gaan waar zoveel lokale mensen op af kwamen. Ook was het erg interessant om in gesprek te gaan met de vluchtelingen die in het kamp zelf verblijven en om hun verhaal aan te horen.

Op zondag heb ik mijn moeder meegenomen naar de kerk waar ik iedere zondag heen ga. Naar mijn idee vond ze het erg mooi en geniet ze stiekem nog steeds een beetje na.

Toen zat de week van mijn moeder er helaas alweer op en heb ik haar de volgende dag weer naar het vliegveld gebracht.

In het daarop volgende weekend ben ik zaterdags samen met een groot deel van mijn huisgenoten opnieuw een berg gaan beklimmen. De berg die we beklommen heetNkhoma Mountain, en ja, dit keer hebben we de juiste top bereikt!

Op zondag ben ik ‘s ochtends naar de kerk geweest en ‘s middags met Nathan (een van mijn huisgenoten) naar een verlovingsfeest gegaan. Ik heb de collega’s van zijn project ontmoet en met zijn allen hebben we een hele gezellige middag gehad.

De zaterdag erop was ik alleen thuis met Hanne. We waren beide wel toe aan een relaxt weekend en hebben dan ook de hele dagbij het zwembad gelegen.

Ondanks dat ik normaal gesproken helemaal niets om voetbal geef, ben ik afgelopen zondag samen met een huisgenoot en wat anderen naar een voetbalwedstrijd gegaan. Want als je er dan toch bent en nog geen weekend plannen hebt, waarom niet? Achteraf was het een leuke wedstrijd maar ben ik nu nog zekerder van mijn zaak: ik geef echt 0,0, helemaal nietsom voetbal.

Zoals velen vast wel gemerkt hebben praat ik bijna alleen maar over mijn weekenden. Dit komt doordat de werkzaamheden op mijn project vrijwel hetzelfde zijn gebleven en het niet veel toevoegende waarde heeft dit telkens te herhalen. Het enige dat er veranderd is, is dat het aantal van 60 nu opgelopen is naar rond de 80. Mocht er verder echt iets drastisch veranderen, dan laat ik dit natuurlijk weten.

De weken vliegen nu echt voorbij en het duurt nog maar 2.5 week voor ik weer naar huis vlieg. En als je me dan vraagt ben je daar al aan toe? Nee niet echt. Ik mis mijn vrienden en familie inmiddels wel heel erg en kan niet wachten tot ik iedereen weer terugzie, maar qua cultuur(en ook temperatuur)wil ik hier gerust nog even blijven. Maar don’t worry, ik zorg ervoor dat ik in dat vliegtuig zit.

Zo, voor nu was dit het wel weer. Als ik terug in Nederland ben zal ik nog een laatste blog schrijven om de laatste dingetjes van hier te delen. Bedankt voor het lezen en hopelijk tot mijn volgende blog!

Reacties

Reacties

Papa

Mooi geschreven hoor, maar ben vooral heel blij dat je binnenkort weer thuis komt??‍♂️

Mam

Wag leuk geschreven Joëlle!! En inderdaad, ik geniet stiekem nog steeds na van de indrukwekkende kerkdienst, en ook van de dingen die ik daar samen met jou mocht beleven!! Zoo blij dat ik het allemaal heb gezien, vergeet het nooit meer!!

Maar, ben nu toch vooral ook blij dat ik de dagen kan afstrepen dat je weer thuiskomt, want we missen je echt!!! Hoop dat jij nog even geniet van alle indrukken en je kindjes, en je er een beetje van los kan maken! En idd, zorg dat je in dat vliegtuig zit!!? Tot gauw!! Liefs mam!❤

Herriet

Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet. Geniet nog even daar en veel zegen voor jou en de mensen daar gewenst!

Rhodé

Lieve lieve schat,

Ik ben zo trots op jou!! Wat doe je het goed en wat een super leuke blog weer!
Tot snel kanjer!

Dikke kus! ?

annelies

Heel gaaf om dit te lezen!!! Ik wens je nog een paar fijne weken toe....maar dan int vliegtuig en naar huis!! Dikke knuffel

Liesbeth

Wat mooi om dit te lezen , fijn dat je ons ook nog wel een beetje mist?, wij jou zo onderhand ook echt hoor. Zorg nog maar even goed voor de kindjes en dan home sweet home?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!